حتما تا به حال به این موضوع فکر کرده اید که چطور اینستاگرام همواره پست هایی به شما نشان می دهد که مطابق سلیقه شما است، به طوری که ساعت ها شما را درگیر گشت و گذار در خودش می کند. چطور ممکن است یک اپلیکیشن، افسار زندگی ما را دست بگیرد. همه اینها با الگوریتم های اینستاگرام هدایت می شود؛ پس اگر کنجکاو هستید، در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا به طور کامل با تعریف الگوریتم و معرفی انواع آن، آشنا شوید.

 

الگوریتم چیست؟

الگوریتم اینستاگرام در واقع تنها یک الگوریتم واحد نیست و مجموعه‌ای از آنها است که روند پردازشی و سیستم‌های اولویت بندی را تشکیل می دهد. همه این الگوریتم ها در کنار هم برای هر کاربر در این شبکه اجتماعی، تجربه‌ای منحصر به فرد فراهم آورده اند. اولین سیستم پردازشی و اولویت بندی اینستاگرام، ترتیب قراردهی پست ها بر اساس زمان انتشار آن ها بود. اما این الگوریتم در گذر زمان تغییرات فراوانی کرده و حالا تبدیل به سیستم بسیار پیچیده‌ ای شده که محتوا را به ترتیب میزان سازگاری با علاقه مندی هر کاربر در فید اصلی قرار می دهد.

به گفته طراحان اینستاگرام، هر بخش از اپلیکیشن اینستاگرام الگوریتم خاص خود را دارد. این یعنی به عنوان مثال، فید اصلی اینستاگرام از الگوریتمی کاملا متفاوت نسبت به اکسپلور استفاده می کند. به همین شکل، کارکرد الگوریتم صفحه اکسپلور کاملا با کارکرد الگوریتم پشت پست‌های Reels هم متفاوت است. دلیل این امر این است که نحوه تعامل کاربران با بخش‌های گوناگون این برنامه متغیر است. برای مثال مردم معمولا تمایل بیشتری به مشاهده پست‌های دوستان خود در بخش استوری‌های اینستاگرام دارند، اما به محض ورود به صفحه اکسپلور ترجیح می‌دهند پست‌هایی کاملا جدید و از افرادی که تاکنون دنبال نکرده‌اند، ببینند.

این سیستم رده‌بندی پیچیده اطمینان حاصل می کند که هر کاربر بسته به سلایق و الگوهای مصرف خود، تجربه‌ای کاملا منحصر به فرد به دست آورد. این یعنی امکان ندارد هیچ دو کاربری در اینستاگرام، ساختاری یکسان را در صفحه اکسپلور خود شاهد باشند. به صورت مشابه، حتی اگر یک شخص به مدیریت دو حساب مجزا مشغول باشد هم امکان ندارد پیشنهاداتی دقیقا یکسان روی اکانت‌های گوناگون خود ببیند.

الگوریتم اینستاگرام

برای فهمیدن اینکه چطور یک ربات و برنامه می تواند بر ما مسلط شود، تعدادی از مهمترین الگوریتم های اینستاگرام را بررسی خواهیم کرد:

  1. علاقه

الگوریتم اینستاگرام پیش‌بینی می‌کند که شما چقدر به محتوای یک پست اهمیت می‌دهید. اینستاگرام این اهمیت را از روی کسانی که فالو می‌کنید و مطالبی که لایک می‌کنید تشخیص می دهد و بر ترتیب نشان دادن پست‌ها در فید اهمیت دارند. اینستاگرام با استفاده از هوش مصنوعی پیشرفته خود تلاش می‌کند حدس بزند شما چه مطالبی را دوست دارید و همان‌ها را در رده های بالاتر فید به شما نشان می‌دهد. به عبارتی، ترتیبی که پست‌ها در اینستاگرام چیده می‌شوند مجموعه ای از رفتارهای گذشته شما در این شبکه است. کسانی که با آن‌ها در ارتباط هستید، محتوا هایی که بیشتر لایک می‌کنید، پست‌هایی که زیر آن ها بیشتر تگ می‌ شوید و نوع پست‌هایی که با آن‌ها تعامل دارید و…، به اینستاگرام در فهم سلیقه شما کمک میکند. 

در واقع اینستاگرام سعی می‌کند بفهمد شما بیشتر از هرچیز به چه محتوایی علاقه مند هستید، که آن را بالاتر از بقیه محتواها در فید به شما نمایش می‌دهد.

از طرف دیگر، اینستاگرام براساس نوع تعاملی که شما با پست‌ها دارید، محاسبه می‌کند که میزان علاقه شما به آن موضوع چقدر است. به عبارتی، در جدیدترین قوانین اینستاگرام انواع تعامل‌ها «وزن» دارند. یعنی هر چه بیشتر یک نوع تعامل را ادامه دهید، وزن علاقه مندی شما نزد اینستاگرام بیشتر می شود.

 

  1. تعامل با دیگران

اینستاگرام سعی می‌کند از روی نوع تعامل شما با افراد، حدس بزند چه کسانی به شما نزدیک‌تر هستند و یا رابطه با چه گروه افرادی برای شما جذاب تر است که پست های همان افراد را به شما نشان دهد. به عنوان مثال، اگر روی عکس‌های شخص خاصی زیاد کامنت دهید یا زیاد تگ شوید،از نظر اینستاگرام یعنی آن فرد به شما نزدیک تر است و یا شما علاقه زیادی به محتوای آن فرد دارید.

در نقطه مقابل، احتمالا متوجه شده‌اید که با فالو کردن یک شخص جدید، اینستاگرام در ابتدا چندتا از محتواهای او را به شما نشان می‌دهد. در صورتی که شما تعاملی با این محتوا برقرار نکنید، الگوریتم اینستاگرام تشخیص می دهد که این فرد از جمله اشخاص نزدیک به شما نیست. در نتیجه محتواهای او را قسمت‌های انتهایی فید انتقال می‌دهد.

توماس دیمسون، یکی از مهندس‌های نرم‌افزار شاغل در اینستاگرام، در این مورد می‌گوید:

در ابتدا الگوریتم اینستاگرام تنها براساس زمان کار می‌کرد. اما پس از مدتی متوجه شدیم که این الگوریتم باعث می‌شود کاربرها خیلی اوقات از اتفاق‌های مهم و پست‌های دوستان و اطرافیان نزدیکشان جا بمانند. به همین دلیل تصمیم گرفتیم الگوریتم را به سمتی ببریم که براساس نوع رابطه یک کاربر با سایر کاربران کار کند.

  1. زمان

فید اینستاگرام دیگر به ترتیب زمانی چیده نمی‌شود. با این حال، زمان انتشار پست برای اینستاگرام مهم است. این اهمیت از آن جهت است که اینستاگرام همواره تلاش می‌کند تا جدید‌ترین محتواها را به شما نشان دهد. پس اگر می‌خواهید در اینستاگرام موفق شوید یک تقویم محتوایی برای مطالب اینستاگرام تدوین کنید. که همیشه محتوای جدید تولید کرده و از این الگوریتم ایستاگرام، حمایت دریافت کنید.

علاوه بر آن تاثیر زمان از بابا قانون یک ساعته نیز هست. این قانون مطرح می کند که هر پیج اینستاگرامی بر اساس جامعه مخاطبین خود، در یک ساعتی از شبانه روز بیشتر اینستاگرام خود را چک می کنند و اگر پست در آن زما منتشر شود در یک ساعت اول بیشترین تعامل را دریافت خواهد کرد. هر چه یک پست در یک ساعت اول بیشتر انگیج منت با کاربران برقرار کند، بیشتر پیشرفت می کند. هر فردی با شناخت این زمان طلایی، می تواند از حمایت اینستاگرام بهره مند شود.

  1. میزان استفاده

در روز چقدر و چند بار اینستاگرام را باز می‌کنید؟

هرچه شما در یک روز به تعداد دفعه‌های بیشتری اینستاگرام را چک کنید، ترتیب زمانی پست‌ها منظم‌تر خواهد بود.

تعداد دفعه‌های بازدید شما از اینستاگرام روی محتوایی که می‌بینید تاثیر دارد. این نکته برای مخاطب‌های شما هم صادق است. بنابراین موقع طراحی استراتژی برای اینستاگرام مارکتینگ، به این موضوع هم توجه داشته باشید که مخاطب‌های شما احتمالا چند بار در روز به این شبکه اجتماعی سر می‌زنند.

  1. تعداد فالووینگ

چند نفر را در اینستاگرام فالو می‌کنید؟ هرچه تعداد فالووینگ‌های شما بالاتر باشد، دست اینستاگرام در انتخاب محتوا بازتر است. به همین دلیل است که با یک دور باز کردن اینستاگرام، پست‌های تمام فالووینگ‌هایتان را نمی‌بینید.

  1. نمایش آنچه دوستانتان دوست دارند

هوش مصنوعی اینستاگرام، با توجه به اینکه شما با چه افرادی تعامل بیشتری دارید، فکر میکند که سلیقه شما نزدیک به هم باشد؛ درنتیجه هرآنچه دوستانتان دوست دارند ره به شما نیز نشان می دهد.

 

پس تا به اینجا متوجه شدیم که اگر صاحب کسب و کاری هستید، محاطبین خود را به هر شیوه ای ترغیب به افزایش تعامل کرده تا پست های شما هم به آن ها و هم به فالووینگ های آنها نمایش داده شود.

  1. عدم استفاده از ربات ها

برخی از کاربران برای بیشتر دیده شدن محتوای های خود اقدام به استفاده از ربات های افزایش فالوور و لایک می کنند. باید بدانید که اینستاگرام به سرعت این ربات ها را تشخیص می دهد و آن پیج را مسدود می کند. پس حتما از سایت های معتبر برای این کار استفاده کنید. برای آموزش روش اصولی این کار اینجا کلیک کنید.

 

چطور پست‌هایمان را وارد اکسپلور اینستاگرام کنیم؟

با توجه به مهم ترین الگوریتم هایی که ذکر شد، هر چه شما تلاش کنید که تعامل خود را با مخاطبینتان بیشتر کنید، پست های شما محبوب تر شناخته شده و بیشتر از طریق اکسپلور به دیگران نشان داده می شود.

نتیجه پایانی

در این مقاله انواعی از مهم ترین الگوریتم های اینستاگرام را معرفی کردیم. دانستن این الگوریتم ها علاوه بر این که کمک می کند اینستاگرام خود را شخصی سازی کنید، اگر صاحب پیج کاری ای باشید، کمک می کند تا از این الگوریتم ها برای پیشرفت کار خود استفاده کنید.